środa, 24 kwietnia 2019

Proste kroki do rozpoczęcia i utrzymania zdrowej diety

Nie jest sztuką wprowadzenie zdrowych zmian w diecie. Sztuką jest ich utrzymanie i sprawienie, że będą integralną częścią naszego życia, a nie tymczasowym kaprysem. Ale jak to zrobić?


Metoda małych kroków

Kiedy ludzie postanawiają zmienić swoją dietę i nawyki na zdrowsze, często radykalnie z dnia na dzień wyrzucają z niej wszystko co uchodzi za niezdrowe. Jedzą białe pieczywo -niezdrowe więc wypada. Jedzą margaryny, pasztety, sztuczne chemiczne wędliny – niezdrowe – usuwamy. Kluski, placki, naleśniki, makarony z białej mąki – do wyrzucenia. I tak krok po kroku pozbywają się 80% tego co składało się na ich dietę i zostają z kilkoma warzywami, owocami i owsianką. Bo są to jedyne produkty, które znają ze starej diety i które są zdrowe. Okej, jest to bardzo przekolorowany obraz, ale tak niestety często to wygląda. Nic więc dziwnego, że wiele osób postrzega zdrowe odżywianie jako wyrzeczenia, głodówkę i generalnie nic przyjemnego.

Kluczem do sukcesu jest wprowadzanie zmian powoli, krok po kroku, tak żebyśmy mieli czas przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Mówi się, że potrzeba około 20 dni, żeby wyrobić sobie nowy nawyk. Dajmy sobie więc czas i nie próbujmy robić rewolucji z dnia na dzień, bo takie zmiany nie mają szans przetrać dłużej niż kilka dni. Narzucając sobie zbyt wiele w krótkim czasie szybko poczujemy się zmęczeni, sfrustrowani i w końcu motywacja, której na początku mieliśmy tak wiele, wypali się. 

Zamiast eliminować - zamień na zdrowsze

Po drugie niezwykle istotne jest przygotowanie się pod względem zamienników niezdrowych produktów na te pozytywnie wpływające na zdrowie. Jeśli ktoś jadł białe pieczywo, wcale nie musi zupełnie rezygnować z chleba. Wystarczy odrobina wysiłku, żeby znaleźć dobrej jakości pełnoziarniste pieczywo bez zbędnych dodatków, lub upiec je samemu. Ktoś, kto lubi makarony nie musi ich sobie odmawiać. Warto jednak zamienić je na te pełnoziarniste, a sosy przygotowywać na bazie warzyw bez tony sera i tłustego mięsa. 


Wprowadzając zmiany trzeba otworzyć się na nowe składniki, połączenia smakowe, nowe techniki przygotowywania posiłków. Tylko wtedy nie będziemy mieli poczucia, że zmiana jest jakimś wyrzeczeniem. Wręcz przeciwnie, zobaczymy jak wiele omijało nas do tej pory. Ile wspaniałych naturalnych smaków nie znaliśmy, jakie oryginalne i kreatywne dania na nas czekały. Kreatywność w kuchni nie zna granic, wystarczy poszukać inspiracji, eksperymentować, bawić się tym tak, aby nasza dieta była różnorodna i ciekawa. W taki sposób utrzymanie zdrowej diety nie będzie żadnym problemem, bo co chwila będziemy zaskakiwani czymś nowym, ciekawym. Nie ma szans się więc znudzić czy uznać, że zdrowe odżywianie jest monotonne i mdłe.


Przywróć sobie smak

Jeszcze jedna ważna sprawa. Pozbywając się ze swojego jadłospisu sztucznych, przetworzonych produktów pełnych chemicznych dodatków i cukru, nasze kubki smakowe odzyskają równowagę. Oznacza to, że wrócą do swojego naturalnego stanu, kiedy to były dużo bardziej wrażliwe na odczuwanie poszczególnych smaków. Dostarczając im ciągłych bodźców w postaci sztucznie udoskonalanych produktów, stają się one coraz mniej czułe na naturalne smaki. W efekcie czujemy, że potrzebujemy coraz więcej cukru, soli, tłuszczu, żeby jedzenie dalej nam smakowało. Po przerzuceniu się na naturalne produkty, odkryjemy na nowo ich prawdziwy, pełny smak. Będziecie zaskoczeni jak intensywny smak mogą mieć warzywa czy owoce, które wcześniej w porównaniu do pochłanianych słodyczy były dla Was mdłe, kwaśne lub w ogóle bez smaku. Zachęcam do przeprowadzenia takiego eksperymentu, żeby przekonać się jak zmieni się Wasze odczucie smaków po odstawieniu przetworzonej żywności. Jest szansa, że taka próba zmieni się w długofalową przygodę ze zdrowym odżywianiem ;)



Share: